Der skal også arbejdes videre med udvikling af den operationelle del af Lejre Brandvæsen i 2026.

Lejre Brandvæsen opnormerer den administrative stab

Med den eksisterende bemanding er det ikke muligt at have det nødvendige kriseberedskab.

Del denne artikel

LEJRE: I slutningen af 2024 besluttede Beredskabskommissionen at igangsætte en undersøgelse af robustheden i Lejre Brandvæsen og blandt andet inddrage KL, Kommunernes Landsforenings anbefalinger til kommunale beredskaber i forhold til fremtidens trusler.  

Rapporten viser en ubalance mellem de nuværende administrative personaleressourcer og bemandingen af kritiske ledelsesfunktioner. 

Derfor har kommunalbestyrelsen besluttet, at der opnormeres i den administrative stab med en viceberedskabschef og en beredskabsinspektør. 

Det er en opnormering på to fuldtidsstillinger i forhold til den nuværende situation. Pt. er der ansat en beredskabschef, en beredskabsinspektør og en administrativ medarbejder på 10 timer om ugen. 

Samtidig skal der arbejdes videre med udvikling af den operationelle del af Lejre Brandvæsen i 2026. 

Oprindeligt var formålet med rapporten alene at få vurderet robustheden i den administrative stab. I processen med det arbejde viste det sig hensigtsmæssigt også at få input til fremtidige overvejelser om den operationelle del

Kriseberedskb og brandsyn   
Med den eksisterende bemanding er det ikke muligt at have det nødvendige kriseberedskab – som beskrevet i Lejre Kommunes beredskabsplaner. 

Derudover er der en væsentlig risiko for, at Lejre Kommune ikke har tilstrækkelige ressourcer til at varetage den daglige drift, herunder lovpligtige brandsyn og opdatering af beredskabsplaner i henhold til lovgivning.  

Når Beredskabschefen har ferie, kan der for eksempel ikke stilles bemanding til den regionale og nationale beredskabskoordinering. Dette har blandt andet ført til, at den nuværende beredskabschef har ferie til gode.  


Del denne artikel

Disse artikler kunne også være interessante for dig