Et kig ind i lege-køkkenet. Foto: Louise Friis

Et kig ind i lege-køkkenet. Foto: Louise Friis

Farver, der beroliger, støtter og udvikler

Daginstitutionen Solsikken har gennemgået en forskønnelse. Farver og indretning støtter børnenes relationer og sprog – og giver medarbejderne bedre mulighed for at lave pædagogisk arbejde. 

GEVNINGE: – Før var her er klatrestativ. Men det var kun de store børn, der kunne komme op i det. De små kunne ikke være med – og medarbejderne slet ikke. De kunne kun kigge på. For de børn, der kunne være med, indbød klatrestativet til larmende leg, så det var svært for andre at være i rummet samtidig. Det gav mange konflikter, fortæller Mette Svarrer, leder af Solsikken.

I dag er klatrestativet væk, og fællesrummet indbyder i stedet til rollelege, der sætter skub i fantasien, sproget og relationerne. 

Et sted er der monteret togbane op ad væggen, og der ligger skinner og vogne i kasser – lige klar til at bygge videre på. 

Ved siden af er der et velassorteret trækøkken med potter, pander og legemad. Her er ikke ”plastik-fantastic-farver”, men rolige og naturlige nuancer. 

I de nye ”læringsstationer” kan det pædagogiske personale være med i legene og lære børnene at lege – for det kommer ikke helt af sig selv.

– De lege, vi selv legede som børn, havde vi tit lært af de større børn. I en daginstitution skal vi via leg støtte børnenes relationer, sprog og udvikling, og dér er de rollebaserede lege gode. 

– I Solsikken har vi fuld fokus på pædagogikken, vi sætter læringsmål og reflekterer over egen praksis. Vi forventer at vores medarbejdere skaber udvikling. Og det gør de. Men så skal de også have nogle gode redskaber, og her er indretningen vigtig, siger Mette Svarrer. 

Opsparing
Solsikken har fået hjælp af Louise Friis, der er ekspert i indretning til daginstitutioner – og medarbejderne udviklede med. – Vi har haft fokus på at bruge farver til at skabe ro. Og vi kan mærke en stor forskel på de stuer, der stadig er helt hvide, og de stuer, hvor der er malet med blå nuancer. 

– Når der er mere ro, så er der bedre plads til de stille børn og til, at vi voksne kan støtte deres egne lege og inddrage dem i lege med andre børn, fortæller Mette Svarrer.  

Pengene til forskønnelsen har Solsikken selv sparet sammen og prioriteret, fordi de ønskede fornyet fokus på de pædagogiske rum. 

Alle dagtilbud i Lejre Kommune arbejder med læringsmiljøer, sprogudvikling hos børn og de voksnes understøttelse – med udgangspunkt i, at børn skal lege.  

Del denne artikel

Disse artikler kunne også være interessante for dig