forretningsudvikler Anders Godtkjær Justesen Bay, bæredygtighedskonsulent Emma Slott (begge Vestergaard) samt fra Nabogo; oplægsholder Ida Blinkenberg Lidell og studentermedhjælpere Line Yde Smidt og Mads Siig Kristensen.

Forretningsudvikler Anders Godtkjær Justesen Bay, bæredygtighedskonsulent Emma Slott (begge Vestergaard) samt fra Nabogo; oplægsholder Ida Blinkenberg Lidell og studentermedhjælpere Line Yde Smidt og Mads Siig Kristensen.

Klimaambitiøse virksomheder vælger samkørsel

Én af de største virksomheder i Lejre Kommune satser på, at samkørsel nedbringer CO2-udslippet – og allerede få dage efter en ny kampagne gik i luften, har de første samkørselsbiler forladt matriklen.

LEJRE: Der er mange veje til at blive en mere bæredygtig virksomhed – og et sted få fuld valuta for pengene er på vejene, som medarbejderne kører ud på, når de skal på arbejde. Medarbejdernes CO2-udslip svarer således årligt til 680 ton CO2 hos Vestergaard Company. Helt normalt for den type virksomhed, men det er mindre normalt, at de ikke blot forbedrer tekniske løsninger, men også skruer på medarbejdernes adfærd.

Direktør Stefan Vestergaard fortæller: ”Vestergaard Company har generelt den indstilling, at vi vil gøre, hvad vi kan for at skåne miljøet. Kigger vi på vores samlede klimaregnskab i forbindelse med vores produktion kan vi se, at medarbejderkørsel spiller en ikke uvæsentlig rolle. Vi skal jo alle på arbejde, og vi bor lidt ude på landet, men ved at samarbejde med nabogo håber vi, at vi kan nedbringe udledningen. Jeg håber, at vores medarbejdere vil gøre brug af muligheden for at køre sammen til og fra arbejde.”

Oplæg fra nabogo i produktionshallen om samkørsel som et nyt hverdagstilbud + samarbejdspartnere, fra venstre: forretningsudvikler Anders Godtkjær Justesen Bay, bæredygtighedskonsulent Emma Slott (begge Vestergaard) samt fra Nabogo; oplægsholder Ida Blinkenberg Lidell og studentermedhjælpere Line Yde Smidt og Mads Siig Kristensen.

Lejre blandt 30 kommuner, som fremmer samkørsel
Fra Vestergaard er der kun én bus i timen til nærliggende Lejre Station, men nu er dén rute suppleret af flere lift. Og sådan er det også andre steder i kommunen, hvor borgere udbyder deres tomme sæder, typisk på turen til arbejde eller skole.
Lejre Kommune har en toårig aftale med samkørselstjenesten nabogo, som indgår lokale partnerskaber med fx virksomheder, landsbyer og bofællesskaber, der også er interesserede i at få flere transportmuligheder. Jo flere, jo bedre, fordi det gør det muligt at få hverdagen til at hænge sammen uden at eje en bil – derfor styrker samkørsel den kollektive transport. Således er Lejre Kommune blandt de 30 kommuner i Danmark, som har investeret i samkørsel.
Grethe Saabye, der er formand for Udvalget for Erhverv, Klima & Lokal udvikling i Lejre Kommune, uddyber: ”Samkørsel er en del af løsningen på klima- og mobilitetsudfordringen. Men i en travl hverdag kan det være svært at overskue den logistik, der skal til. Nabogo-appen gør det nemt at køre sammen, og det skaber bedre plads på vejene, mindsker CO2-udslippet og hjælper ovenikøbet på privatøkonomien. Så for Lejre Kommune er det både vigtigt og spændende at være en del af nabogo og få flere borgere, landsbyer og virksomheder med i ordningen”.

Privatbiler presser klimaet
CO2-udslippet fra transportsektoren ventes at stige til 31% af Danmarks samlede CO2-udledning om to år. En stor del heraf kommer fra private biler, som danskerne køber flere af. Men samtidig er flere begyndt at køre sammen, og således kunne samkørselstjenesten nabogo i 2022 registrere 54.000 samkørsler. I dag er der knap 6.000 daglige lift i nabogo-appen, og tendensen peger på en tredobling i antallet af samkørsler. Nogle gennemføres af brugere, som lader bilen stå, mens andre slet ikke køber en bil, fordi de har adgang til samkørsel. I en nylig undersøgelse har 47% af nabogos brugere anført, at de ville skaffe sig en bil, hvis de ikke kunne køre med andre.
Stigning i antallet af samkørsler med nabogo
Samkørsel bliver mere populært – her ses stigningen i antallet af ture med nabogo

Sådan fungerer appen nabogo
UDBYD LIFT: Angiv faste ture eller en enkelt tur og vent på en anmodning. Hvis du godkender, har I en aftale. Du får 10 kr. fra nabogo pr. passager, der kører med, når turen er mindst 2 km. lang. Efter de første 10 km. betaler passageren 75 øre pr. km., men du kan også fravælge passagerens betaling. Med ‘Kør nu’-funktionen, danner du med få klik en QR-kode, som passageren kan scanne i stedet for at hente appen.
KØR MED: Find et lift eller lad en liftagent gøre arbejdet for dig. Når chaufføren godkender din anmodning, har I en aftale. Du kører gratis med de første 10 km. og betaler derefter 75 øre direkte til chaufføren (intet gebyr til appen). Betalingen sker automatisk, når turen er slut. Har du endnu ikke appen, kan du blot scanne en QR-kode, som chaufføren laver.


Del denne artikel

Disse artikler kunne også være interessante for dig