Michael Ascanius fastholder det gode og positive syn på tilværelsen.

Michael Ascanius fastholder det gode og positive syn på tilværelsen. 

Vi skal nok stå det igennem, slår Michael Ascanius fast

ANNONCE
Købmand Michael Ascanius, MENY i Kirke Hyllinge, har valgt altid at se glasset som halvfyldt, ikke halvtomt. 

Tekst af Conny Probst. Foto Klaus W. Rasmussen

KIRKE HYLLINGE: – Grundstenen er ”hverdagspriserne”. Vi vil rigtig gerne have hverdagskunderne ind. Og så skal det føles lokalt at komme her; vi skal have tid til at tale med kunderne – ind imellem også til at hyggesnakke. Det er den ekstra service, vi kan yde, siger købmand Michael Ascanius.

– Vi skal nok stå krisen igennem. Men vi ved ikke, hvad det er, vi går ind til i 2023. 

– Vi er rettet godt ind, kan man sige. Vi har hverdagspris-varer og lidt mere ekstravagante varer. Men sidstnævnte måske ikke i så stor stil som hidtil. 

– Det er en knivsæg at gå på. Vi vil gerne det hele, men det kan vi bare ikke. Vi har skarpe ja-tak tilbud, og vi tilretter vores priser.

Den lokale butik
Det er så vigtigt, at man kan komme et sted, hvor der er plads til at være og til at tale med hinanden, understreger Michael Ascanius.

– Vi lader eksempelvis folk få lov til at smage på en vin, før de køber. Det er det, vi skal kunne her. 

– Slagteren har også smagsprøver fra tid til anden. Det er sådan noget, vi kan.

Han forudser, at kunderne kommer til at opleve en markant priskrig, butikskæderne imellem. 

– Sådan er det i krisetider. Det bliver en hård kamp – også for forbrugerne. Men hvis du bekymrer dig for meget, så ser du ikke tingene i et ordentligt perspektiv. 

Jeg er købmand
– Vi må prøve at spænde livremmen og prøve at sælge os ud af det. Jeg ser altid et glas som halvfyldt i stedet for halvtomt. Ellers kører du dig ned i en spiral, siger Michael Ascanius. 

– Jeg bliver aldrig millionær af at gå heroppe. Det har heller aldrig været min intention. Jeg er købmand; det er mit projekt. 

– Vi er så glade for kunderne, og jeg tror, at de også er glade for os. 

– Jeg tror, der er behov for en butik som vores i det her område. Det er derfor, vi bliver ved.

Øko pristjek 2022
De billigste økologiske basisvarer i 2022 kunne man finde på hylderne i MENYs 113 butikker landet over.

Det står klart, efter MENY har vundet Forbrugerrådet Tænks årlige øko-pristjek blandt dagligvarekæderne i Danmark. 

MENY slår de nærmeste konkurrenter; Lidl, Coop365 og Rema1000 på det samlede indkøb af 15 økologiske basisvarer. 

Herunder eksempelvis brune ris, kaffe, finvalsede havregryn og hvedemel. 

Del denne artikel

Disse artikler kunne også være interessante for dig